Kyydissä on mukavampaa

Auto on monille se ensisijainen kulkuneuvo varsinkin, jos asutaan isompien kaupunkien ulkopuolella ja julkista liikennettä ei ole nimeksikään. Autojen ympäristövaikutukset ovat kaikille tutut, mutta tämän lisäksi autot ovat myös melkoisia tilan haaskaajia liikenteessä. Tämä korostuu entisestään, jos autossa on vain yksi ihminen. Keskivertosuomalaisen omistama auto on suunniteltu viidelle ihmiselle, joten mikäli siellä on vain kuski, auto liikkuu viidesosalla koko potentiaalistaan – tässähän ei ole mitään järkeä.

Se, millaisessa jamassa liikennejärjestelymme ovat tällä hetkellä, puhuttaa monia ja niiden tulevaisuus on vielä toistaiseksi arvoitus. Yksi tapa vähentää liikenteen haittoja on vähentää teillä liikennöivien autojen määrää. Parhaiten tämä onnistuu sillä, että suurin piirtein samaan suuntaan menevät käyttäisivät samaa autoa. Lähes kaikilla työpaikoilla on aina pari tyyppiä, jotka tulevat töihin kimppakyytiä hyödyntäen. Tämä korostuu entisestään, mikäli töihin tullaan toiselta paikkakunnalta.

Työmatkojen lisäksi myös muuta matkustusta voitaisiin hoitaa kimppakyytinä, jotta teillä olisi vähemmän autoja. Ongelmana on kuitenkin kohtaanto, eli samaan suuntaan ja jopa samaan osoitteeseen suuntaavat ihmiset eivät tiedä toisistaan ja näin eivät päädy samaan autoon.

Kyytien jakaminen onnistuu nykyään helposti

Kyytien jakaminen (englanniksi ride sharing) on hienompi sana kimppakyydeille ja sille, että taksialalla on yhä tyypillisempää kyyditä useampia henkilöitä samalla kyydillä, vaikka nämä eivät tuntisi toisiaan. Ulkomailta Suomeen ovat rantautuneet niin Uber ja Yango, jotka ovat tuoneet mukaan myös toisen ilmiön, joka on nimeltään kevytyrittäjyys, jota hyödyntävät muun muassa taksien rengit.

Viimeisimmän taksiuudistuksen ansiosta kyytejä voi tarjota edullisesti ympäri Suomen ja monesti kyyti on sitä edullisempi, mitä enemmän autossa on asiakkaita. Taksien määrä ei ole myöskään rajoitettu alueellisesti eli hyvinä päivinä sitä voi vain pölähtää taksitolpalle ja alkaa kilpailuttamaan hintoja eri firmojen ja kevytyrittäjien välillä.

Nykyaikaan kuuluvan tavan mukaisesti kyydit voi tilata myös näppärästi sovelluksella, jossa voi valikoida aikataulun lisäksi myös sen, haluaako matkan toteuttaa kyytien jakoperiaatteella eli otetaanko matkan varrelta mukaan myös muita. Tämä on todellinen ympäristöteko ja auttaa esimerkiksi ison kaupungin yksinäisiä vanhuksia tutustumaan paikallisiin ikätovereihin kauppareissuilla.